måndag 23 augusti 2010

Odell tror på regionval 2014

Jag lyssnar medan socialdemokraterna Hans Ekström, Anders Lago och Ilmar Reepalu diskuterar  regioner och annat i en paus på Kommek i Malmö. Foto: Anna Fredriksson
2014, tror kommunminister Mats Odell att han som är stockholmare, Thomas Östros som är Uppsalabo och jag som är västmanlänning kommer att rösta i samma regionval. Thomas Östros var mer svävande i sina besked på den punkten under debatten på Kommek förra veckan. Han försäkrade att det rödgröna med kraft skulle ta tag i regionfrågan, men sa inget årtal. ”Så snart som möjligt”, var hans besked vilket ju är det samma som tidigast 2014.

En som är skeptisk till om det blir någon Mälardalsregion till 2014 är Malmös kommunstyrelseordförande, regionförespåkaren Ilmar Reepalu (S). För att en sådan ska bli verklighet krävs nämligen en överenskommelse mellan Stockholm och Uppsala kring Akademiska sjukhuset, vilket idag inte förefaller särskilt sannolikt.

"Det liknar de gamla striderna mellan Malmö och Lund, men numera samarbetar vi vilket alla vinner på", sa Ilmar Reepalu när jag frågade ut honom på Kommeks mässcen.

Där framgick också att han inte gillar uttrycket Malmös starke man. ”Vi har inga starka män i Malmö vi är ett lag som jobbar ihop”, framhöll han. Frågan om han kandiderade till posten som SKL:s ordförande vid ett eventuellt maktskifte efter valet tyckte han var för tidigt väckt. ”Jag har inte tänkt på saken”, hävdade han. Det har jag svårt och tro. Däremot är jag alldeles säker på att det finns andra som tänkt på ordförandefrågan om de rödgröna vinner.

Lästips:
Timbroangrepp på landstingens kultur
Timbro fortsätter sin strid för att begränsa det kommunala åtagandet. I söndagens DN Debatt kritiserade Svend Dahl och Thomas Idergard landstingen kulturengagemang. Västmanland, ligger lägst och framhölls som ett föredöme. Som kulturintresserad västmanlänning håller jag inte med.
Schyman vill ha lokala SD-debatter
Igår debatterade FI:s Gudrun Schyman med SD:s Jimmie Åkesson i SvT:s Agenda. I ett inlägg på Newsmill uppmanar hon region- och lokalpolitiker att göra samma sak. "Jag tror helt enkelt på talesättet att om man sätter trollen i solen så spricker dom", skriver hon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar