onsdag 25 augusti 2010

Journalistiskt trams i valdebatt

Panelen som igår förhördes om matpriser
Jag tror inte att vare sig Anders Borg eller Thomas Östros handlar mat särskilt ofta. För mig är det helt OK och jag utgår från att det är det för deras familjer också. Jag förväntar mig därför inte att de ska ha detaljkunskaper om matpriser, men det gör tydligen SvT:s valredaktion. Orimligt mycket tid ägnades under gårdagens ekonomidebatt åt frågesport om priser. Bäst lyckades Ulla Andersson (V) som nöjt kunde tala om priset på tomater med tioörings-precision.  Därefter fick de sju ekonomiska talespersonerna frågan om de bryr sig om vanligt folk när de dribblar med miljarder i statsbudgeten. Vad svaret blev kan ni säkert gissa. Ett sådant upplägg innebär journalistiskt trams och falsk folklighet. Tacka vet jag Ekots partiledarutfrågningar som präglas av journalistisk precision och respekt, både för lyssnarna och den intervjuade, idag Mona Sahlin.

Lästips:
Medborgare eller skattebetalare?
På Dagens Arena efterlyser Björn Elmbrant en debatt om medborgarbegreppet. Därtill inspirerad av förre kulturministern Bengt Göranssons uppmärksammade bok Tankar om politik och debatten om riskkapitalbolag som köper friskolor
Självstyrande lokalpolitiker eller småpåvar?
KD-ledaren tycks Göran Hägglund ogilla kommunalt självstyre. Åtminstone om det leder till att KD:s hjärtefrågor inte genomförs. I en intervju i Sydsvenskan vill han göra vårdnadsbidraget obligatoriskt. ”Vi stödjer inte kommunernas småpåvar”, säger ha
Skåne vill förbättra sitt rykte
Varken idag eller historiskt har Skåne gjort sig känt för att ha en välkomnande attityd till flyktingar. Nu försöker Region Skåne tvätta bort den främlingsfientliga stämpeln genom projektet Skåne i humanitetens tjänst. Projektet stöds av regionens dagstidningar som ställt upp med gratisannonser för att sprida budskapet, skriver Dagens Media.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar