tisdag 1 februari 2011

Risk för en ny flumskola

Lockropen har blivit allt mer förföriska. ”Vill du bli artist, stylist eller reseledare? I så fall är vi gymnasiet för dig”, försäkrar ett nyetablerat Västeråsgymnasium. Andra lockar med hundar och hästar, dans och innebandy.

Det är inte lätt för de elever och föräldrar som innan den 1 mars ska ha gjort sitt val. Förutom den svårighet det i sig innebär att välja mellan de 32 olika alternativ som finns i Västerås gäller valet en ännu oprövad skolform. I höst startar det nya gymnasiet GY2011 med 18 program och 60 inriktningar.

Den stora förändringen är uppdelningen mellan högskoleförberedande och yrkesinriktade program. Jag är försiktigt optimistisk inför GY2011. Det måste vara bättre erbjuda dem som är inriktade på att jobba alternativ som gör dem bättre förberedda för yrkeslivet. Förutsatt det senare går att komplettera till högskolebehörighet om man kommer på att det är det man vill.

Denna optimism kombineras dock av en gnagande oro att skolorna ger ungdomarna falska förhoppningar. ”Välj efter intresse. Det val du gör måste kännas rätt för dig”, är rådet på Västerås stads hemsida. Visst är det så, men jag saknar ett tillägg till det rådet. Ta också reda på var de framtida jobben kommer att finnas. Det är ju knappast troligt att den västmanländska arbetsmarknaden om tre år står och väntar på ett gäng nyutbildade artister och stylister.

Den bild många skolor ger i marknadsföringen är väldigt hobbybetonad. Det är ungdomar som spelar i band, fixar med hår och smink och gör något obestämbart vid en dator. Vore inte uttrycket flumskola så slitet skulle det ligga nära till hand.

En annan oro gäller att skolan inte får fram tillräckligt med bra praktik- och lärlingsplatser. Det är inte lätt, kan man se i de EU-länder som redan har den här inriktningen på gymnasieskolan. Praktiken måste på ett tydligt sätt vara en del av utbildningen. Skolan kan inte bara släppa iväg eleverna och låta dem vara företagens ansvar. Idag brister det enligt Skolinspektionen när det gäller uppföljning, kontakt och betygssättning. Denna brist får inte följa med till det nya gymnasiet.

Texten även publicerad i VLT 1 februari 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar