tisdag 18 januari 2011

Gymnasiala försökskaniner då och nu

De niondeklassare som just nu våndas över valet till gymnasieskolan riskerar att bli försökskaniner. På gott och ont. Har de tur finns det ett nytänkande och en vilja till förändring hos lärarna i och med det nya gymnasiet GY2011. Har de otur kommer de till dåligt förberedda skolor och lärare som önskar att de fått jobba på som vanligt.

Jag hör till en försökskaninsårskull. Vi som började gymnasiet 1966 var de första som gick i det som då kallades det nya gymnasiet, det vill säga den skola som efterträdde de gamla läroverken. Vi var de första som inte fick ta studenten med munta och censorer, vilket bekymrade oss från starten. När det till slut blev dags för uttåg ur skolan var vi rätt förvirrade. Hur skulle vi fira att vår skoltid var slut? Festande förekom, men det var väldigt stillsamt jämfört både med ”de riktiga” studenterna och dagens gymnasieelever.

I vad mån våra lärare anammade de nya idéerna eller körde på i gamla hjulspår har jag svårt att bedöma. Jag minns en del suckar över att det var bättre förr. Fast det tyckte nog egentligen vi också. Vi som inte skulle få ta studenten. Jag minns också att man öste nya böcker över oss. Fina, blanka tjocka böcker. Jag har fortfarande kvar antologin Dikt och Tanke i tre band, även om den väl främst kommit till användning i samband med korsordslösning.

Sedan dess har det åtminstone varit ytterligare två gymnasiereformer och nu är det alltså dags igen. Jag är försiktigt optimistisk eftersom jag tror att det är rätt att erbjuda dem som är inriktade på att jobba alternativ som gör dem bättre förberedda för yrkeslivet. Förutsatt det senare går att komplettera till högskolebehörighet om man kommer på att man vill det.

Men praktiken måste på ett tydligt sätt vara en del av utbildningen. Skolan kan inte bara släppa iväg eleverna och låta dem vara företagens ansvar. Lite orolig blir jag av en rapport från Skolinspektionen, som DN skriver om idag. 39 skolor med yrkesprogram har granskats och flera allvarliga brister påpekas när det gäller uppföljning, kontakt och betygssättning. Brister som måste åtgärdas i det stora förberedelsearbete som nu pågår i kommunerna med GY2011.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar