onsdag 23 juni 2010

Adjö till Dagens Samhälle

Skrivbordet är städat. Alla lådor är tömda. Papper som jag trodde var oumbärliga har kastats i återvinningstunnorna. Alla namnskyltar jag sparat under året är slängda (bilden). Det är dags att säga adjö till Dagens Samhälle. Visserligen kommer jag att jobba för fullt under Almedalsveckan och upprätthålla utgivar- och vd-skap fram till 16 augusti när Mats Edman är på plats, men skrivbordet lämnar jag idag.

Jag tittar ut genom redaktionsfönstret och ser både Katarinahissen och Gröna Lund-tornet gå upp och ner. Djurgårdsfärjan pilar fram och tillbaka. Strömmens vatten glittrar. Utsikten från skrivbordet är en av de saker jag kommer att sakna. Jag kommer också att sakna de människor som varit en del av min vardag här på tidningen. Jag kommer att sakna tidningsutgivningens rytm. Även om jag många söndagskvällar suckat över att ledarna kommer så tätt och funderat över vad som ska bli veckans ämne...

Men var sak har sin tid. Jag har varit chefredaktör i tio år. Jag kom till KommunAktuellt i september 2000. Jag ledde arbetet med att skapa Dagens Samhälle. Nu är det dags att pröva något annat. Att som frilans och konsult använda de kunskaper jag skaffat mig under de här åren och tidigare på Vestmanlands Läns Tidning.
Skriva kommer jag att fortsätta med bland annat på denna blogg. Även om jag nu tar några dagars uppehåll för att ladda upp inför Almedalsveckan. Vi kanske ses där, eller här eller i något annat sammanhang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar