Att dela ut pris är nästan lika roligt som att få pris. Man får en chans att lyfta fram något bra och man gör människor glada. I jobbet som chefredaktör för Dagens Samhälle ingår att varje år ut Columbi Ägg till bästa annonskampanj som riktar sig till offentlig sektor. Dessutom har jag de senaste åren deltagit i juryarbetet med de finaste kommun- och journalistutmärkelserna, Sveriges Kvalitetskommun respektive Stora journalistpriset.
Det är två priser av mycket olika karaktär. Kvalitetskommunpriset är en belöning av gemensam ansträngning, journalistpriset är oftast individuellt. Kommunalt kvalitetsarbete är ofta osynligt. Journalistik går ut på att synas. Men det finns också likheter. Båda priserna granskas noga av respektive bransch. Båda innebär en enorm kollegial bekräftelse. Båda pristagarna är rejält granskade av juryn innan.
När det gäller systematik och grundlighet är det nog få utmärkelser som slår Sveriges Kvalitetskommun. Vinnaren har granskats av SKL:s experter i Kommunkompassen och resultatet har mätts i Resultatvisaren. Det är ett stort arbete som tar tid. Priset delas ut i samband med Kvalitetsmässan vartannat år och i veckan inleddes arbetet med utse 2011 års vinnare, Snart är det dags för de kommuner som vill ha en chans att kliva upp på Göteborgsoperans scen som vinnare att anmäla sig.
Stora Journalistpriset är årligt och även där har juryn haft ett första möte. Nu väntar vi på en ström av goda texter coh spännande radio- och TV-inslag. Passa på och lyft fram något du tycker är prisvärt. Vem som helst kan nominera journalistik som man tycker är värt ”ett erkännande för framstående yrkesprestation”.
Inlägget även publicerat på DS-bloggen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar