söndag 9 juni 2019

Sanning och lögn om Västerås skolsatsning


Vid frukostbordet i morse delade jag på Facebook en debattartikel från Lärarnas riksförbund och ifrågasatte deras mantra om att återrförstatligande är lösningen på skolans alla problem. Detta ledde oväntat till att jag blev anklagad för att sprida lögner av kommunalrådet Jesper Brandberg (L). I min värld är detta en grav anklagelse och en märklig ingång i en debatt som borde kunna vara saklig.


Brandbergs anklagelser utlöstes av att jag i uppdateringen i förbigående uttryckte min oro för skolutvecklingen i min hemkommun.  Västerås har i många år tillhört i bottenskiktet i skolrankningar både när det gäller resultat och resurser. Detta har den styrande S-, C-, MP- och L-majoriteten som ambition att ändra på. Man tillför pengar, men man får dessa satsningar att låta mer än vad det är eftersom man inte är tydlig med att det också kommer besparingar eftersom man inte kompenserar fullt ut för pris- och lönehöjningar.

Jag betvivlar inte majoritetens goda vilja när det gäller att förbättra resultateten i Västerås skolor, men jag tvivlar på att det de gör är tillräckligt för att det ska märkas för elever och lärare i vardagen.  Det är många års försummelser, med olika majoriteter, som nu ska kompenseras. Dessutom ställer demografin, det vill säga kraftiga ökningar av de resurskrävande grupperna, barn och äldre, kommunerna inför enorma utmaningar, de närmaste åren. Behoven växer snabbare än resurserna. Inga kommunpolitiker kommer att kunna göra allt man vill och allt som medborgarna förväntar sig.

Ödmjukhet ligger inte för politiker, så det kanske man inte ska begära. Men en mindre demagogisk och mer pedagogisk ansats vore önskvärd från den styrande majoriteten i Västerås för att förklara för medborgarna vilka utmaningar kommunen står inför. Framtidstro är bra, att ge folk realistiska förväntningar är bättre. Då minskar risken för svekdebatter.

Det jag enligt Brandberg ljugit om var att majoriteten ”talar om satsningarna men drar ner i smyg”.  En uppfattning som för övrigt delas av oppositionen både till vänster och höger. Med detta menade jag att man talar tyst om att satsningarna urholkas direkt eftersom man inte kompenserar fullt ut för löne- och prishöjningar. När SVT vid presentationen av budgetförslaget pressade kommunstyrelsens ordförande Anders Teljebäck (S) på den punkten svarade han:

-Det är ju inte riktigt full löne- och priskompensation. Vi lägger ut en nivå och sen får nämnderna och förvaltningar jobba med utgångspunkt ifrån det.

Som varje rektor eller annan chef med budgetansvar vet betyder det i klartext att man får dra ner.

För övrigt anser jag att skolan även fortsättningsvis ska vara kommunernas ansvar. Det anser inte Liberalerna på riksplanet. Det hade varit intressant att höra vad den liberale kommunpolitikern Jesper Brandberg tycker om den saken eftersom det var vad mitt Facebookinlägg handlade om.






2 kommentarer:

  1. Hej igen Lena! Att jag framförallt kommenterar den kommunala delen av ditt inlägg - istället för den nationella - är kanske inte så konstigt, då jag trots allt är kommunalråd. Jag har försökt att vara väldigt saklig, genom att noggrant ta reda på fakta och redogöra för dem i den aktuella tråden. Jag har efter bästa förmåga försökt svara på de sakfrågor du ställde. Tyvärr tycks du (och Anders) inte så intresserade att bemöta mig i sakfrågan utan verkar hellre vilja styra om debatten till huruvida jag borde använt ordet "osanning" istället för ordet "lögn" för att beteckna det du skrev. Du får förlåta om jag tycker att detta bär vissa drag av att byta samtalsämne, när sakargumenten tryter. Jag tycker att jag gång på gång försökt få till en saklig debatt, men blir ändå anklagad i blogginlägget för att inte argumentera sakligt. Men vi försöker igen:

    Fakta är alltså detta: grundskolenämndens ram i Västerås ökade 9,3% mellan 2018 och 2019. Antalet elever ökade 3,3%. Ändå hävdar du att vi utfört en "smygbesparing". Du anser alltså inte att de 6 procenten i mellanskillnad räcker för att kompensera för ett års löneökningar för den del av den totala kostnadsmassan som utgörs av personal? Eller hur ska jag förstå ditt påstående?

    I ditt blogginlägg fortsätter du att driva tesen att det döljer sig någon sorts smygbesparing, genom att citera Anders Teljebäcks ord vid presskonferensen häromveckan. Det Anders kommenterade var att ökningen av nämndernas ramar byggs upp av olika delar och att den del som är kompensation för pris/lön (och som är lika stor för alla stadens nämnder) inte ensam täcker hela effekten av löneavtalet. Däremot tillför vi i vårt förslag enormt stora resurser till just grundskolenämnden UTÖVER kompensationsposten pris/lön. Sammantaget täcker den totala ramökningen för grundskolenämnden därför mycket väl de avtalade löneökningarna. Din "bevisföring" blir därför i denna del väldigt missvisande, och det tror jag Anders Teljebäck kan intyga. Du har så att säga tagit hans citat helt ur sitt sammanhang.

    För övrigt: vår konversation i morse gällde alltså 2019 års budget kontra ramarna 2018. Presskonferensen som du hänvisar till gällde ett förslag till budget för 2020. Så även här blandar du och ger.

    Det är väldigt tråkigt att du tydligen inte uppfattat att jag försökt argumentera sakligt idag. Att vara saklig var och är min ambition. Jag ber också att du ska se min argumentation i ljuset av att jag blir väldigt besviken när du (som jag högaktar) okritiskt sprider oppositionens verklighetsbild utan att faktagranska, på ett sätt som får mig och mina kollegor att framstå som närmast bedrägliga i vår dagliga yrkesutövning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jesper Brandberg har skrivit denna kommentar. Tyvärr föll namnet bort.

      Radera