tisdag 19 juni 2012

Twitter visar våra sämsta sidor

Texten även publicerad i VLT 19 juni 2012

Den första reaktionen när jag läser ett infamt twitter är ofta ett tyst småelakt hihi. Ungefär som i skolan när någon var elak och orättvis mot någon man inte gillade. Men då som nu byts fnittret  snabbt i olust.  Detta har den utsatte inte gjort sig förtjänt av.
Twitter är ett utmärkt verktyg att på 140 tecken snabbt och effektivt få veta vad som händer. I världen, på seminariet man själv inte hade möjlighet att gå på eller bland folk man känner eller än intresserad av vad de tycker. Mitt eget twitterflöde är en blandning av politiker och andra maktmänniskor, svenska och utländska medier, kultur- och mediafolk samt några som jag tycker är allmänt kloka eller roliga. Det ger mig en känsla av att vara med och tilltalar min djupt rotade längtan efter nyheter.

Men allt oftare får detta flöde mig att fundera vart det offentliga samtalet är på väg. Ett förfluget ord eller en illa vald formulering kan blåsas upp till vad kvällstidningarna kallar en twitterstorm. Hårdast drabbat av detta var Håkan Juholt med kända konsekvenser. Fredrik Reinfeldts mindre väl valda ord om ”etniskt födda svenskar mitt livet ” fick hans politiska motståndare att försöka överträffa varandra i sarkasmer om hans syn på invandrare och om att han var ute och fiskade i Sverigedemokraternas grumliga vatten. 
Den viktiga sakfråga om den höga arbetslösheten bland utrikesfödda och ungdomar försvann helt.  Inte heller blev det mycket debatt om en annan viktig fråga; hur tillsyn av vård och omsorg ska organiseras efter att  partisekreterare Kent Perssons presentation av partiets arbetsgrupps förslag.  Det försvann i spekulationer om en spricka inom regeringen.

Kent Persson fick ta på sig dumstruten i svensk politik eftersom han inte tycktes ha koll på att en sådan myndighet är på gång på initiativ av KD. Här var Göran Hägglund snabb med Twittertummen, vilket är begripligt men kanske inte så klokt. Det borde ligga i en partiledares intresse att bekämpa twittrifiering. 140 tecken är väldigt lite för att förmedla ett budskap. Det blir mest slängar ungefär som gliringar på en skolgård.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar