fredag 30 augusti 2019

Listning är inte granskning

I dagens VLT får läsarna veta vad tre namngivna skiftgruppchefer på Mälarenergi har för månadslön. Däremot har de ännu inte fått veta vilka konsekvenserna blir av att Västerås stad riskerar att tappa drygt 100 miljoner och Region Västmanland dubbelt så mycket om regeringens förslag tlll ny kommunal skatteutjämning genomförs vi årsskiftet.

De tre skiftgruppcheferna ingår i en ”granskning” av lönerna för 116 chefer på Västerås stads kommunala bolag. Men det finns ingen granskning i denna artikel. Detta är en listning utan allmänintresse. Att dessa chefers jobb är offentligt finansierade och att uppgifterna om löner är tillgängliga enligt offentlighetsprincipen försvarar inte en publicering.

Granskande journalistik innebär att självständigt ta fram uppgifter och värdera dem. Inte att ta fram offentliga uppgifter och publicera dem. En intressant lokaljournalistisk granskning av de kommunala bolagen hade exempelvis varit om man koncentrerat sig på bolagens vd-ar. Inte bara vad de har för lön utan också vad de gör på jobbet och för skattebetalarnas pengar. Vilka resultat levererar de, lever bolagen upp till ägardirektiv, hur mår deras personal med mera.

En sådan journalistik är resurskrävanade och resurser är det ont om idag. Nedslag görs men på det stora hela behöver politiker och tjänstemän i Västerås stad och i regionen inte oroa sig för att någon granskare dyker upp. Nästa vecka krymper resurserna ytterligare när sex tjänster försvinner från VLT för att förstärka tidningarna i länet. Därmed blir det färre reportrar och mindre resurser för lokal debatt och insändare. Risken är uppenbar att det blir än mindre granskning och för att det blir svårare att uppfylla lokaltidningens demokratiska uppdrag.

Kanske kan presstöd ge ett resurstillskott. Branschtidningen Dagens Media rapporterade i veckan att VLT nu närmar sig 30 procent i hushållstäckning och därmed är berättigat till presstöd. UNT, Sydsvenskan och Dagens Nyheter är i samma läge. Nerikes Allehanda, som också ingår i Mittmedia, beviljades i februari 25 miljoner i presstöd.

Det är tufft för mediebranschen idag. Jag har varit anställd på VLT i 29 år och medarbetat på frilansbasis i 9 år. Så det är med sorg i hjärtat jag följer utvecklingen för den bransch och den tidning jag har ägnat mitt yrkesliv. Men ju mer begränsade resurserna är desto viktiga hur man använder de man har.

VLT har en tid försökt värva nya prenumeranter med löften om riktig lokaljournalistik. För mig är det journalistik som beskriver sådant som är viktigt för människor där de bor. Sådant som gör dem klokare och gör att de förstår sitt lokalsamhälle bättre. För mig är det ofattbart att VLT inte ägnar den kraft man har till sådant som är viktigt i människors vardag. Just nu borde det vara prioriterat att försöka beskriva vad som kommer att hända när kommunens och regionens budgetar snabbt måste ställas om till nya förutsättningar till följd av förslaget om skatteutjämning. Hur blir det med skolsatsning och med vårdköerna när Västmanland ska bidra mer till övriga landet? Vad tycker Denise Norström och Anders Teljebäck om sitt partis förslag?






1 kommentar:

  1. VLT:s chefredaktör Daniel Nordström har på sin blogg bemött
    mitt inlägg:https://blogg.mittmedia.se/nordstrom/2019/08/30/kritik-valkomnas-men-lena-horngren-missar-poangen/?fbclid=IwAR1ItgPgiizSFPNwZKygNVzWEBGR24ZX5H0CL2B2BnFhzBRjJhsVE9gGWIM

    Daniel Nordström har på sin blogg kommenterat mitt inlägg tidigare idag, se länk. Vi tycker olika. Några kommentarer:

    Jag betvivlar inte att detta är den mest klickade artikeln idag. Problemet med klickstatistik är att det bara visar läsarnas preferenser bland vad som publiceras. Hur intressanta oskrivna ämnen är kan man inte veta. Jag är övertygad om att en artikel på temat "Så påverkas skola och äldreomsorg när kommunen måste spara 100 miljoner” skulle locka fler.
    Artikeln om chefslönerna är inte särskilt granskande i sitt förhållningssätt. Daniel Nordström pekar på att den tar upp skillnader mellan mäns och kvinnors löner. Det är alltid intressant men kan göras utan att enskilda medarbetares löner publiceras.
    Det är 19 år sedan jag slutade på VLT. Det är som Daniel Nordström påpekar en lång tid, på den punkten är vi överens Då var vi, om jag minns rätt 70-80 på redaktionen. Med den nya organisationen blir det, enligt tidningen Journalistens sammanställning, 32.
    Det var en annan tid, en annan bransch, en annan arbetsplats. Min text innehåller därför inga jämförelser mellan förr och nu utan handlar om hur jag ser på hur det är idag. Jag önskar att det vore annorlunda. Inte minst med tanke på de duktiga medarbetare som kämpar på trots svåra svåra förutsättningar och nu står inför nya neddragningar.

    SvaraRadera