Igår firade jag 50-årsjubileum av min studentexamen. I
morgon den 5 juni kommer jag att gå ut och titta när studentkortegen går genom
Västerås. Här kommer några tankar om det gymnasium som 1969 var ”Det
Nya Gymnasiet” och som nu känns väldigt gammalt. Det har varit åtskilliga
gymnasiereformer sedan dess.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HS3B 1969, under gymnasiets sista dagar. utanför S:t Jacobi i Vällingby. Jag längst till höger. Foto: Jonas Sundberg |
I veckan träffade jag ett gäng som jag lärde känna när jag var
16 och som jag kom att tillbringa mycket tid med under tre år: Min
gymnasieklass från St Jacobi i Vällingby som firade 50-årsjubileum av studenten. Vi
har träffats och firat vart femte år fast vi väl egentligen aldrig tog studenten.
I alla fall inte enligt våra äldre kamrater som påpekade att vi varken hade studentskrivningar,
munta eller censorer. Vår student skulle heller knappast godkännas av dagens gymnasister
eftersom vi festade så lite.
1969 var vi den första årskullen som gick ut det nya gymnasiet. En skolform som, enligt riksdagsbeslutet, skulle förvandla gymnasiet från en utbildning för
en begränsad elit till en allmän ungdomsutbildning. Det examenslösa gymnasiet där
ingen underkändes. Ett gymnasium för en tid när ”skit i traditionerna” var ett
gångbart slagord.
Men utan traditioner blev vi lite handfallna och tafatta på
avslutningsdagen. Vi visste inte vad vi skulle göra. Några hade i alla falll
studentmössa, som vi helt enkelt satte på oss innan vi gick hem. Gemensam
mösspåtagning, utspring och att sjungande åka runt på flak var det inte tal om.
I sanningens namn var avslutningen inte det enda som var
lite tafatt och handfallet under vår skoltid. Gymnasiereformen hade genomfört
snabbt och mentalt var nog våra lärare kvar i det gamla. Det suckades en hel
del inför eleverna över nya påfund och ett nytt relativt betygssystem. Hur det
lät i lärarrummet kan man bara ana.
Så här i efterhand käns det som om vi lärde för skolan, inte
för livet. I alla fall om man som vi gick i en sammanslagen humanistisk-samhällsvetenskaplig
klass bestående av i huvudsak ambitiösa flickor med oklara yrkesambitioner.
Skolan gjorde oss väl varken yrkesförberedda eller bildade, men vi blev hyggligt
allmänbildade.
Även om utbildningen hade sina brister ledde den i de flesta
fall till bra jobb. Lärare och handläggare inom offentlig förvaltning blev de
vanligaste karriärvägarna. I vår skara finns också två professorer, en före
detta riksdagsledamot, en chefredaktör och några banktjänstemän med mera. En av
de fyra killarna i klassen sa att han skulle bli bonde. Det föreföll som ett
osannolikt yrke för en vällingbykille men han drev faktiskt jordbruk i Sörmland
några år.
50-årsjubileet fick mig att söka efter spår av min
gymnasietid. I bokhyllan hittade jag antologin Dikt och tanke i tre band. En relikt från det gamla gymnasiet, den
kom ursprungligen ut 1955 med texter från Homeros till Bo Setterlind. På svensklektionerna ägnades mycket
tid åt diktanalys. Spåren av dessa syns i form av prydliga anteckningar skrivna
med tunn blyerts, som nästan är oläslig idag. ”Alitteration”, konstaterar jag i
kanten till Den poetiska Eddans strofer:
”Hören alle heligborne
Heimdalls söner, högre och lägre
Centrala prov i stället för studentskrivningar var en nyhet
med det nya gymnasiet. En annan var specialarbeten. Eftersom ingen gjort sådana
förut var ambitionsnivån oklar. Min ambitionsnivå var hög och min
historielärare lät mig hållas. Rubriken på mitt specialarbete var Negerfrågan i USA, vilket var helt
okontroversiellt. Jag fick en femma i betyg.
Jag skrev periodvis dagbok under min skoltid. Tyvärr är de
urtrista redovisningar av triviala vardagsaktiviteter. Inga intressanta reflexioner
från en ung människa från 1960-talets senare hälft. En tid som gått till
historien som The Swinging Sixties och som ungdomsrevoltens år. Båda delarna
tycks ha gått mig förbi. Här finns inga spår vare sig av några revolutionära
aktiviteter eller särskilt mycket ”sex and drugs and rock’n roll”. Jag övervägde
att bränna skrivhäftena för att inte mina barn och barnbarn skulle se hur
tråkig jag var men de får ligga kvar om de mot förmodan skulle vilja läsa den
dag jag är borta.
Antagligen är sådana som jag mer typiska för vår tid, vår
skola och vår samhällsklass än vi vill medge. Det hade ju varit coolare om man
hade kunnat peka ut på en suddig prick på någon pressbild säga: Det där är nog
jag. Jag var där. Men så var det inte. Jag var i skolen, hemma eller hos någon
kompis. Läste Bildjournalen och hörde på Tio i topp. Lite fest ibland, bio och
fika på Pallas. Undrande över hur det skulle bli och vad man skulle bli. Allmänt
osäker.
HS3B vid 50-årsjubileet 3juni 2019. |
Det är bara att
hoppas att man får vara med på 55-årsfesten också. Det är inte självklart.
Sedan förra återträffen är det tre som lämnat oss. Frånvarande men inte glömda.
Vi lärde ju känna dem när vi var 16 år.
Tack Lena för dina tankar. Nostalgi! Jag tillhörde dem som skrev studentskrivningar och hade munta. Vi träffas fortfarande ungefär vartannat år. Nu är vi inte så många och livet har farit hårt fram med somliga.Härligt att läsa din "betraktelse"
SvaraRadera