Frågan är hur mycket vi vill veta och hur vi ska hantera den
information om det mänskliga livet som den artificiella intelligensen kan få
fram? Vill vi till exempel veta hur länge vi kan förväntas leva?
Ett
exempel: PATHFx är ett hjälpmedel under utveckling för att ortopeder ska kunna
ge cancerpatienter med metastaser i skelettet rätt behandling vid frakturer.
Med hjälp av elva olika variabler för patientens situation och med stöd av
uppgifter från forskningsregister kan programmet på någon minut göra en prognos
för hur lång tid patienten har kvar att leva. Information man inte skulle kunna
få fram på traditionell väg men som är ett viktigt beslutsunderlag för läkaren
när dessa mycket svåra beslut ska fattas.
För
den som bedöms ha kort tid kvar görs insatser som innebär kort behandling och
kort rehabilitering så att patienten kan använda sin sista tid till annat än
sjukhusvård. För den som har en prognos som tyder på att tidshorisonten är
längre görs andra mer krävande behandlingar. På så vis undviker man såväl att
behandla för mycket som för lite, vilket har stor betydelse för dessa svårt
sjuka patienters livskvalitet samtidigt som vårdens resurser används
effektivare.
Får
patienten veta sin prognos? Svaret är att den som frågar får veta, men att
svenska patienter sällan gör det. I USA är det däremot få patienter som inte
kräver besked. Spontant känner jag mig rätt svensk i det här avseendet.
Självklart ska man inte få tung information som man inte bett om. Å andra sidan
kan man inte fråga om det man inte vet om att det finns.
I
och med att dessa frågor ställs har hanteringen av tekniken hamnat utanför det
rationella och därmed utanför det som den artificiella intelligensen kan
hantera. Till slut blir frågan om liv och död en fråga om etik. Tekniken bidrar
till ständiga förbättringar men gör inte det genuint mänskliga överflödigt. Artificiell
empati är en omöjlighet.
Texten även publicerad i VLT den 10 juni 2017.
Texten även publicerad i VLT den 10 juni 2017.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar