Dagens redaktion har inte många likheter med den arbetsplats som mötte mig för 46 år sedan. Än sen då, tycker kanske de som jobbar på resebyrå eller i banksektorn. Ingen bransch är likadan som på 1970-talet, men när det gäller mediebranschen är det inte bara en företagsekonomisk fråga. Medierna har ett grundläggande uppdrag i demokratin.
Demokratin behöver medier, som informerar, granskar och kommenterar. Inte minst gäller det den lokala demokratin men just nu är krisen mest akut för lokalmedier. Inte alla dock. De tidningar som ägs av familjerna Ander i Värmland och Fredriksson i Småland klarar sig bättre än familjerna Hjörnes och de forna Pers-tidningarna. Skillnaden är att de framgångsrika har hållit fast vid det strikt lokala och vårdat sin lokala marknad. De har inte blivit del av konglomerat med oklara strategier.
En lokal tidning måste vara en del av lokalsamhällets liv
och vara där människor finns, digitalt såväl som på plats. Bara då kan man
hitta den rätta blandningen av att ge folk det de vill ha och det som
överraskar dem så att de tappar andan. Bara då blir den angelägen. Bara då
finns det en chans att människor är villiga att betala.
Lättare sagt än gjort, jag vet. Men det stärker knappast
betalningsviljan att likt Linda Hedenljung i torsdagens VLT skälla och svära åt
läsarna. Man måste ha något att erbjuda som har betydelse i människors vardag.
Det är inget Alice Bah-Khunke kan fixa, som Mittmedia tycks
tro. En sådan journalistik förutsätter engagerade ägare, chefer med handlingsutrymme
och stolta medarbetare. Tar man inte det demokratiska uppdraget på större
allvar än man gjort på senare år finns ingen anledning för kultur- och
demokratiministern att engagera sig. Mediepolitik ska inte vara branschstöd
utan demokratistöd.
Texten även publicerad i VLT den 27 augusti 2016.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar