torsdag 16 juni 2011

Tips för bättre ledarskap och kommunal synlighet

Ett ofta använt kommunalt uttryck som ger mig en lätt allergisk reaktion är ”hamna på kartan”. Kanske för att det så ofta används i sammanhang när mycket pengar satsas på sådant som innebär stort risktagande och ligger i utkanten av vad kommuner ska ägna sig åt. En skidtunnel (Torsby), en jätteälg med restaurang och utkikstorn (Skellefteå) och diverse konferensanläggningar för att nämna några exempel som dyker upp i minnet.

En som forskat om detta, som på akademikerspråk heter city branding är engelsmannen John Heeley. som jag intervjuat i det senaste numret av Kvalitetsmässans nyhetsbrev Kvalitet & Förnyelse som nu är ute. Han anser att alla kommuner bör sträva efter att hamna på kartan för att locka besökare. Dock ska man vara realistisk och inte tro att man hör hemma på världskartan.

I nyhetsbrevet finns också en intervju med den som nyligen tillträtt en av de tyngsta och svåraste generaldirektörsposterna, Skolverkets nya chef Anna Ekström. Man kan också läsa om två andra intressanta kvinnor, som medverkar på Kvalitetsmässan. Nämligen författaren Bodil Jönsson, som talar om åldrandet i en ny tid och Åsa Wihlbeck, mera känd som doktor Åsa, som talar om det friska ledarskapet.

Svensk mästare i ledarskap 2009 var Palle Lundberg, som då var kommundirektör i Botkyrka och utsågs till Årets chef. Idag är han stadsdirektör i Helsingborg och delar med sig av träningstips för den som vill vara en bra chef.

Ale, Stockholm och Upplands Väsby är tre kommuner som inte har så uppenbart mycket gemensamt, men just nu förenas de av att vara nominerade till Sveriges IT-kommun 2011. I nyhetsbrevet presenteras de, liksom de tre myndigheter som gör upp om att vara den modernaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar